نظم، عنصر اصلی در تحلیل علمی منظر خیابان
نویسندگان
چکیده
خیابان مبحث مورد علاقه اکثر نظریه پردازان در حوزه های مختلف است. تفاوت دیدگاه ها در این زمینه باعث شده تعاریف و به دنبال آن روش های متفاوت برای مداخله در خیابان ارائه شود : کالبدی (لینچ، ۱۹۶۰ و کالن، ۱۹۶1 و بیکن، ۱۹۷۶)، زیباشناسی (کبلانس، ۱۹۹۸)، اجتماعی (جیکوبز، ۱۹۶۱)، فرهنگی (لمنورل، ۱۹۹۴)، سیاسی (مارکس، ۱۸۷۰) یا تاریخی (نیکولو، ۱۹۹۵)؛ و به موازات آن دیگر محققین به دنبال راهکار جدید برای مداخله در خیابان باشند. از رویکردهای اخیر، کمی کردن کیفیت های شهر است که دستور کار دانش منظر شهری قرار گرفته و یکی از ابزارهای آن نگرش سیستمی است.بر این اساس، نظریه پردازان با نگاه سیستمی به شهر سعی در ارائه یک بستر علمی برای تحلیل سازمان فضایی شهر و نقش آن در تولید منظر شهری داشته اند. از آن جا که خیابان، مهم ترین عنصر کیفی و کمی در تشکیل سازمان فضایی شهر محسوب می شود، کمی کردن کیفیت های آن از طریق برخورد سیستمی، چارچوبی علمی را برای مطالعه و طراحی در اختیار قرار می دهد. این مقاله در صدد است با استعانت از بنیان نظری نگرش سیستمی به بررسی و تبیین جایگاه نظم در تحلیل منظر خیابان پرداخته و تعاریفی مشخص از نظم خیابان و نقش آن در تولید منظر خیابان ارائه دهد.
منابع مشابه
تحلیل ساختار منظر خیابان
«شهر را به واسطه خیابانهای آن میتوان مورد خوانش قرار داد». «استفان دوادی» متخصص تحلیل پویایی سیستمهای خارج از تعادل در دانشگاه پاریس ۷، سخنرانی خود را با این جمله آغاز کرد. وی در ادامه با توضیح اهمیت شناخت ساختار خیابانهای یک شهر افزود : «وقتی به یک شهر فکر میکنیم، ابتدا به خانهها میاندیشیم در حالی که خانهها میتوانند خراب یا رها شوند و به جای آنها چیز دیگری ساخته شود؛ اما خیابانها پا...
متن کاملتحلیل ساختار منظر خیابان
«شهر را به واسطه خیابان های آن می توان مورد خوانش قرار داد». «استفان دوادی» متخصص تحلیل پویایی سیستم های خارج از تعادل در دانشگاه پاریس ۷، سخنرانی خود را با این جمله آغاز کرد. وی در ادامه با توضیح اهمیت شناخت ساختار خیابان های یک شهر افزود : «وقتی به یک شهر فکر می کنیم، ابتدا به خانه ها می اندیشیم در حالی که خانه ها می توانند خراب یا رها شوند و به جای آن ها چیز دیگری ساخته شود؛ اما خیابان ها پا...
متن کاملتحلیل خاطرهنوشتۀ نورالدّین پسر ایران از منظر عنصر شخصیّت
کتاب نورالدّین پسر ایران، خاطرهنوشتهای از دوران دفاع مقدّس است که با توجّه به ویژگیهایش، در حوزۀ ادبیّات داستانی قرار میگیرد. از آنجا که یکی از عناصر کلیدی و بسیار تعیینکننده در داستاننویسی امروزی، پرداختن به شخصیّت و شخصیّتپردازی است، در نوشتار حاضر به مقولۀ شخصیّت در کتاب یادشده میپردازیم. مسئلۀ اصلی پژوهش یافتن و دستهبندی ویژگیهای شخصیّتپردازی در این کتاب است. نتایج این بررسی نشان میدهد...
متن کاملجستجو، عنصر ثابتِ بُنمایة اصلی داستان دقوقی در مثنوی مولوی
داستانپردازی و آوردن حکایات، تمثیلات و به طور کلّی طرح «قصّه در قصّه» از ویژگی-های ساختار روایی مثنوی است. از میان داستانهای مثنوی، داستان نمادین دقوقی، چیرهدستی مولانا را در داستانپردازی نمایان میسازد. این داستان، قصّهای است حادثهپردازانه که در آن شخصیّت اصلی با وقایع شگفتآوری که سالها در آرزوی تحقّق آنها بوده، به تصویر کشیده شده است. هدف مقالة حاضر بررسی داستان دقوقی برحسب مؤلّفههای روایت...
متن کاملتزیین عنصر اصلی در زیبایی شناسی هنر ایران
آفرینش زیبایی در هنر ایران بر اصل تزئین استوار است. در معماری ایرانی قبل و پس از اسلام، عنصر تزئین نقش اساسی دارد و حضور تزئینات که عمدتاً پرکار و متنوع میباشند، از معماری و ساختمان جدایی ناپذیر است. از دوره هخامنشی و ساسانی و پس از اسلام تا پایان دوره قاجار شاهد زیبایی شناسی مبتنی بر تزئین هستیم. نقاشی ایرانی نیز در عین روایت گری، سراسر تزئین است. آنچه از نقاشیهای قبل از اسلام سراغ داریم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی باغ نظرناشر: دکتر سید امیر منصوری
ISSN
دوره 9
شماره 23 2013
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023